Game Programmer

Om Utbildningen

Gameplay, spelfysik eller AI - bli en spelprogrammerare!

Gameplay, spelfysik eller AI - skaffa dig den erfarenhet du behöver för att arbeta med programmering i spelbranschen!

Studera i Boden, Skellefteå eller Stockholm!

Oavsett om det är gameplayfunktionalitet, fysik, AI eller verktyg som du är mest intresserad av att specialisera dig på för spelutveckling, kommer det här programmet att få dig in i branschen med trovärdighet genom praktisk utvecklingserfarenhet inom programmering.

Varför välja att studera Game Programmer på Futuregames?

  • Börja arbeta direkt efter din examen.
  • Finns i Boden, Skellefteå och Stockholm.
  • 2,5 år (5 terminer).
  • 30 veckors praktik (LIA).
  • Du kommer att delta i ett flertal spelprojekt med andra studerande i andra klasser och städer.

”Lärande genom att testa, lärande genom reflektion”

Utveckla kärnkompetens inom spel- och IT-utveckling genom att lära dig av branschfolk och lärare från ledande företag i branschen.

Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive utrustning och relevant programvara där du växer och bygger upp dina färdigheter tillsammans med duktiga klasskamrater och seniora spelutvecklare på Futuregames.

Du kommer aktivt att delta i intensiva spelprojekt tillsammans med kurskamrater från våra andra program som löper samtidigt, t.ex: Indie Game Developer, Game Designer, Game Artist och QA/Game Testers, där du kommer att simulera professionella projekt för att spegla verkligheten när du arbetar i spelindustrin och förbereda dig för en progressiv karriär inom kreativitet.

Vi vill skapa pragmatiska individer med ett balanserat och brett perspektiv, stark förmåga att arbeta tillsammans, ledarskapsförmåga och proaktiv attityd.

 

Videospelsbranschen behöver dig.

Vi har nära arbetsrelationer och har ett direkt samarbete med spelindustrin. Några av dessa företag och studior är King, Avalanche Studios, Ubisoft, EA DICE, Fatshark, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise, NEAT Corporation, Epic Games, Really Interactive och listan kan göras längre.

Uppe i norra Sverige där våra campus ligger i Boden och Skellefteå får vi stöd av solida affärsekosystem som arbetar med en hållbar modell, till exempel Boden Game Camp och Arctic Game Lab. Boden Game Camp är ett ekosystem för varje individ och företag att lära sig, växa och frodas i Boden. De kan vara starten eller acceleratorn för din karriär inom spelindustrin.

Lyssna inte bara på oss, ladda ner och läs Game Developer Index 2021 här för att få mer information om spelindustrin i Sverige.

Översikt över lärandemålen efter avslutad utbildning

  • Programmera spel i C++
  • Programmera spel i C#
  • Kunna identifiera de unika metoderna för att programmera effektivt i moderna spelproduktioner.
  • Implementera vanliga algoritmer som används i spelprogrammering.
  • Använda Unreal Engine 4/5-motorn för spelprogrammering.
  • Använda Unity-motorn för spelprogrammering.
  • Skapa och implementera skript för spelproduktion.
  • Skapa server-/klientlösningar för spel.
  • Skapa ett flerspelarspel med flera klienter.
  • Utvärdera datorkod med avseende på effektivitet och läsbarhet.
  • Programmera spel på ett strukturerat och kvalitativt sätt.
  • Skapa och tillämpa underhållande AI-system.
  • Anpassa spelutvecklingen utifrån erfarenhet av vanliga problemområden.
  • Skapa skräddarsydda grafiska gränssnitt och tillämpningar för spelutvecklare.
  • Rendera avancerad 3D-grafik.
  • Arbeta självständigt och i team med planering, utveckling och produktion av spel.

 

Linkedin  

Utbildningsplan

Game programming with C#
25YHP / 5v
3D mathematics for game development
20YHP / 4v
Game project 1
10YHP / 2v
Data structures and algorithms in game development
25YHP / 5v
Design patterns for game development intelligence in game production
15YHP / 3v
Development tools in game projects
10YHP / 2v
Game project 2
20YHP / 4v
Game programming with C++
50YHP / 10v
Game project 3
35YHP / 7v
Game physics
15YHP / 3v
Game project 4
20YHP / 4v
Artificial intelligence in game production
20YHP / 4v
3D and shader programming
15YHP / 3v
Computer technology for game development
20YHP / 4v
Network programming for games
20YHP / 4v
Market Analysis, CV and Portfolio
15YHP / 3v
Industry preparatory game programming
15YHP / 3v
Degree project
50YHP / 10v
Praktik (LIA)
150YHP / 30v
TOTAL
550YHP / 110v

Behörighet

Behörighetskrav 

  • Betyg eller bevis på att du har en examen från gymnasiet eller motsvarande.
  • CV och ett personligt brev (där du berättar varför du har valt just det här programmet).
  • Engelska 6 från gymnasium/högskola eller bevis på motsvarande kunskaper.
  • Matematik 2 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskaper.
  • Programmering 1 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskaper.
  • Arbetsprov (läs avsnittet ”Hur man ansöker” nedan för instruktioner).

Terminstider

De flesta perioder har olika längd och det är viktigt att du rapporterar rätt tidsperiod och rätt antal Yh-poäng till CSN. Varje studievecka motsvarar fem (5) YH-poäng, dvs. ett (1) YH-poäng per dag. Detta under förutsättning att du kontinuerligt klarar dina kurser med godkända resultat.

HT-22
05/09/2022 - 23/12/2022
16 veckor, 80 YH-poäng.
VT-23
09/01/2023 - 23/06/2023
24 veckor, 120 YH-poäng.
HT-23
07/08/2023 - 22/12/2023
20 veckor, 100 YH-poäng.
VT-24
08/01/2024 - 02/08/2024
30 veckor, 150 YH-poäng.
HT-24
02/09/2024 - 17/01/2025
20 veckor, 100 YH-poäng.

Hur ansöker du

Snabba fakta

Sista ansökningsdatumet har passerat. Om du är intresserad av att studera på utbildningen kan du skicka en intresseanmälan längst upp i boxen på högra sidan på hemsidan.

Om du vill ansöka som internationell student går du till vår sida för internationella studenter för att läsa igenom ansökningsprocessen.

 

Vill du ha svar på dina frågor?
Anmäl dig till vårt Öppna hus och prata med oss direkt.

 

Ansökningsprocessen för nordiska studenter

För att betraktas som en nordisk student som är berättigad till gratis YH-utbildning måste du ha ett personnummer och uppfylla minst ett av följande kriterier:

1). Vara medborgare i Sverige, Island, Norge, Danmark, Danmark, Finland eller något av de tillhörande territorierna.
2). Ha permanent uppehållsrätt i något av de länder som nämns ovan.
3). Ha tillfällig uppehållsrätt i Sverige under hela programmets löptid. Du kan bli ombedd att ladda upp bevis på din uppehållsrätt.

Din uppehållsrätt får inte vara beroende av dina studier vid Futuregames. Observera att Futuregames inte kan erbjuda nordiska studenter något slags stöd för invandring.

Svenska studenter kan få ekonomiskt stöd (från CSN) under sin studietid. Kontrollera här eller kontakta CSN direkt. För dig som söker från Norge, Danmark, Island, Finland och Färöarna bör du kontakta din lokala utbildningsstödsleverantör.

 

Ansökningsprocess för internationella studenter

Om du vill ansöka som internationell student går du till vår sida för internationella studenter för att läsa igenom ansökningsprocessen. Där finns information om programmet, t.ex. om terminsavgifter, stipendier, visum och tillstånd samt boende.

 

Om du behöver mer information kan du skicka ett e-postmeddelande till international@futuregames.se.

 

Urvalsprocess

  • Om vi får in fler ansökningar än vi har platser kommer vi att granska ansökningarna utifrån resultatet på arbetsprovet.
  • De sökande med de högsta poängen kommer att erbjudas en plats i programmet, medan andra sökande som är berättigade kommer att hamna på vår väntelista.

 

Krav för att ansöka

  • Betyg eller bevis på att du har en examen från gymnasiet eller motsvarande.
  • CV och ett personligt brev (där du berättar varför du har valt just det här programmet).
  • Engelska 6 från gymnasium/högskola eller bevis på motsvarande kunskaper.
  • Matematik 2 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskaper.
  • Programmering 1 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskaper.

När du ansöker måste du ange var du vill studera. Utbildningen till spelprogrammerare erbjuds i Stockholm, Boden och Skellefteå.

 

Observera!
Ditt CV, personliga brev och dina arbetsprover måste vara skrivna på engelska.

 

Urvalsprocess

  • Om vi får in fler ansökningar än vi har platser, kommer vi att bedöma ansökningarna på grundval av poängen i deras arbetsprover.

 

  • De sökande med högst poäng, oavsett var de befinner sig, kommer att erbjudas en plats i programmet, och andra sökande som är berättigade kommer att hamna på vår väntelista.

 

Antagningsprocess

  • Du kommer att få ett erbjudande via vårt antagningssystem i början av juli 2022.

 

  • Du måste sedan bekräfta ditt godkännande inom sju (7) dagar för att behålla din plats eller din reservstatus.

 

  • Om skolan inte får din bekräftelse inom sju (7) dagar kommer vi automatiskt att erbjuda platsen till nästa sökande på vår väntelista.

 

Arbetsprov för ansökan om spelprogrammerare

 

Vad ska skickas in? 

  • Hur och vad du väljer att visa upp i ditt arbetsprov kan variera, men det viktigaste att komma ihåg är att det är relevant för vad en spelprogrammerare gör.

 

  • Det kan vara ett litet spel som du har utvecklat, ett system eller en eller flera algoritmer.

 

  • Du kan visa upp ditt arbete med hjälp av text- och kodutdrag, bilder och en kort video (högst tre minuter) av ditt arbete.

 

  • Du ska veta att vi inte kommer att ha tid att spela något, så du behöver inte ta med ett bygge eller projekt.Du ska veta att vi inte kommer att ha tid att spela något, så du behöver inte ta med ett bygge eller projekt.

 

  • När du beskriver ditt arbete är det viktigt att du i detalj förklarar processen för att skapa ditt arbete, resonemanget bakom det, dina utmaningar och svårigheter, var du var tvungen att tänka om eller anpassa dig, varför du valde den lösning du gjorde och, om möjligt, vilka styrkor och svagheter det kan ha.

 

  • Vi behöver se hur mycket tid du har investerat i din framtida karriär och om Futuregames passar dig och din utveckling.

 

  • Du kan ansöka med ett tidigare teamprojekt, men ange i detalj på vilket sätt du har bidragit till projektet.

 

Format? 

  • Högst tio (10) sidor.

 

  • Namnge filen [förnamn_efternamn.pdf].

 

  • Du måste lämna in en PDF-fil på högst 10 sidor. Den måste vara skriven på engelska och namnges med ditt för- och efternamn. Du får använda vilken layout som helst på dokumentet.

Är det obligatoriskt att ha tekniska förkunskaper?

  • Programmet för spelprogrammering består av studenter med olika bakgrund och erfarenheter, vilket är en enorm möjlighet eftersom ni alla kan lära er av och inspirera varandra på er professionella resa in i spelbranschen.

 

  • Vi välkomnar personer från alla erfarenhetsnivåer, och vissa grundläggande och programmeringskunskaper är ett MÅSTE. Det viktigaste är din avsikt, att du har börjat undersöka hur man gör spel eller hur man programmerar.

 

Futuregames kommer att bedöma ditt arbetsprov inom följande tre områden:

  • Visualiseringsförmåga – bedömer den konstnärliga förmågan att uttrycka sig genom illustrationer och texter.
  • Teknisk förmåga – bedömer färdigheten i användningen av maskinen som verktyg.
  • Branschrelevans – bedömer det presenterade innehållets relevans för spelindustrin och spelutveckling.

CSN

Utbildningen är CSN-berättigad. Du kontaktar själv CSN med förfrågan om studiemedel. Gå in på www.csn.se.

Så snart du har fått ditt antagningsbesked kan du ansöka om studiemedel från CSN. Behöver du intyg från skolan så kontaktar du din utbildningsledare. Skolan rapporterar löpande till CSN att du fullföljer dina studier. Du får dina YH-poäng löpande efter godkända kurser och är därigenom berättigad till fortsatt studiestöd. Om du inte fullföljer dina studier behöver du omgående meddela detta till CSN. Avtalet mellan dig och CSN är inget som skolan ansvarar för, men vi hjälper dig gärna när du behöver intyg eller har frågor. Kontakta din utbildningsledare.

Karriär

Karriär och anställningsbarhet

  • Programmerare av spel.
  • Programmerare av verktyg.
  • AI-programmerare.

Ledningsgrupp

Varje utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer utbildningens kvalitet och fattar beslut om antagning och examination. Ledningsgruppen sammanträder två gånger per termin. En eller flera elever från klassen väljs också ut för att ingå i styrelsen som representanter för klassen.

Ledningsgruppen kan bestå av representanter från industrin, näringslivet, skolledningen, det offentliga skolväsendet, universitet/högskolor, branschorganisationer och studenter. En av nämndens viktigaste uppgifter är att se till att utbildningen uppfyller arbetsmarknadens behov av kvalificerad arbetskraft.

Utbildningsledare

Utbildningsledare

Krister Cederlund

Head of Education
Game Programmer

krister.cederlund@futuregames.nu +46 731 445 895

Välj ort

Skellefteå
Stockholm
Boden
Vi använder cookies för att ge er den bästa användarupplevelsen.