Skellefteå

Project Manager IT & Games

Om Utbildningen

Släpp loss dina organisatoriska superkrafter!

Drömmer du om att delta i hela den kreativa processen inom spelutveckling, se hur spel skapas och samtidigt lära dig hela tiden? Är du bra på att ta hand om teamet och hjälpa dem att göra sitt bästa? Du är också ett fan av att organisera och lösa problem!

Det enda projektledarprogrammet för IT & Games som erbjuds i Sverige!

I det här programmet får du lära dig att ansvara för projekt och strategier inom ett spelutvecklingsteam och en organisation. Det kommer att lära dig att hålla deadlines, hantera budgetar och uppnå de mål som företaget har satt upp.

När ett projekt är avslutat måste du också analysera resultaten, dra slutsatser och lära dig av misstagen.

Varje steg i ett projekt kräver en hög grad av fokus, analytisk förmåga samt förmåga att kommunicera och fatta stora beslut. Så länge du har motståndskraft och beslutsamhet att se ett projekt till slut kommer det här programmet att ge dig de nödvändiga kunskaperna och kompetensen för projektledning inom spel.

  • Börja arbeta direkt efter din examen.
  • Exklusivt placerad i Campus Skellefteå.
  • 1,5 år (3 terminer).
  • 15 veckors praktik (LIA).

”Lärande genom att göra, lärande genom reflektion”

Utveckla kärnkompetenser inom spelutveckling & IT genom att lära dig av branschfolk och lärare från ledande företag i branschen.

Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive utrustning och relevant programvara där du växer och bygger upp dina färdigheter tillsammans med duktiga klasskamrater och erfarna spelutvecklare på Futuregames.

Du kommer aktivt att delta i intensiva spelprojekt tillsammans med klasskamrater och studerande från våra andra program som löper samtidigt, både i Skellefteå men även studerande i Boden och Stockhom t.ex: Indie Game Developer, Game Designer, Game Artist och QA/Game Testers. I dessa spelprojekt kommer du att simulera professionella projekt för att spegla verkligheten när du arbetar i spelindustrin och förbereda dig för en progressiv karriär inom kreativitet.

Vi vill skapa pragmatiska individer med balanserat och brett perspektiv, stark förmåga att arbeta tillsammans, ledarskapsförmåga och proaktiv attityd.

Videospelsbranschen behöver dig.

Vi arbetar i nära samarbete med spel- och IT-industrin. Över 50 företag (spel- och IT-företag i Norr- och Västerbotten i norra Sverige) har intygat att deras bransch behöver fler projektledare med kompetens inom IT & Spel.

Alla intervjuade företag är öppna för att ta emot LIA-studenter (praktik) och anställer direkt från Futuregames.

Bristen är inte bara begränsad till spel- och IT-industrin. Företag som Boliden och infrastrukturföretag som Skellefteå Kraft, konsultföretag, apputvecklare och byråer efterfrågar mer kompetens inom kreativ produktledning, interaktionsdesign, mjukvarutestare och programmerare/utvecklare.

 

LIA (praktik) som en del av utbildningen

En av de viktigaste delarna av din utbildning är din praktik (LIA).  Praktikplatsen tjänar till att fördjupa och bredda ditt lärande och hjälper dig att skaffa dig den arbetslivserfarenhet du behöver. Detta är en möjlighet att bygga upp ditt nätverk inom branschen under dina studier.

Vi upprätthåller en god relation med nätverket av företag inom spel- och e-handelsbranschen för projekt, branschevenemang, gästföreläsare och rekrytering.

Några av våra samarbetspartners är:

  • Turborilla
  • Goodbye Kansas Studios
  • Gold Town Games
  • Mindforce Game Lab
  • North Kingdom
  • Zordix
  • Aurora Punks
  • Coldwood
  • Epic
  • Tarvalley
  • Paradox
  • Wanderword
  • EA DICE
  • Landell Games
  • Triolith Games AB

Lyssna inte bara på oss, läs Game Developer Index 2021 här, för att få fler insikter om spelindustrin i Sverige.

Översikt över lärandemålen efter avslutad utbildning

  • Agila processer och livscykler (SCRUM, XP, Lean SD).
  • Projektmetodik och projektplanering enligt PMI.
  • Hypotesdriven utveckling.
  • Agil releaseplanering och kravhantering.
  • Kravhantering i enlighet med IEEE.
  • Utvecklingsprocesser inom IT.
  • Organisatorisk kunskap och affärsprocesser.
  • Hur man skapar en affärsidé.
  • Konkurrens- och marknadsanalys.
  • Kundhantering och försäljning.
  • Ledarskap och grupputveckling.
  • Kommunikation, aktivt lyssnande och förhandlingsteknik.
  • Planering och ledning av seminarier.
  • Presentationsteknik.
  • Rådgivning och dataanalys.
  • Säkerhet.
  • Lagar och förordningar inom data/IT.

Utbildningsplan

Business development
25YHP / 5v
Agile processes and project methods
20YHP / 4v
Industry knowledge - overview and planing
10YHP / 2v
Certification
10YHP / 2v
Distributed development and self-organizing teams
20YHP / 4v
Degree project
10YHP / 2v
Change management
10YHP / 2v
Communications
10YHP / 2v
Requirements management and accelerated feasibility studies
25YHP / 5v
Leadership, group dynamics and coaching
15YHP / 3v
LIA (praktik)
75YHP / 15v
Plan-driven project methodology and requirements management
10YHP / 2v
Practical project execution
20YHP / 4v
Product Management
10YHP / 2v
Release planing
10YHP / 2v
Team knowledge and process management
10YHP / 2v
Workshop management, modeling, visualization
10YHP / 3v

Behörighet

Krav för att ansöka

  • Betyg eller bevis på att du har en examen från gymnasieskolan eller motsvarande.
  • Meritförteckning och ett personligt brev (där du berättar varför du har valt just det här programmet).
  • Engelska 6 från gymnasium/högskola eller bevis på motsvarande kunskaper.
  • Svenska 2 från gymnasium/högskola eller bevis på motsvarande kunskaper.
  • Yrkeserfarenhet 1 år (heltid).

 

Terminstider

Innan terminen börjar kommer du att få information om hur du ansöker för CSN och vilka terminstider som ska anges till CSN. De flesta terminer har olika längd och det är viktigt att du rapporterar rätt tidsperiod och rätt antal YH-poäng till CSN. Varje studievecka motsvarar fem YH-poäng. Förutsättningarna är att du kontinuerligt klarar dina kurser med godkända resultat. Har du några frågor? Kolla in CSN hemsida här. 

HT-22
05/09/2022 - 23/12/2022
16 veckor, 80 YH-poäng.
VT-23
09/01/2023 - 23/06/2023
24 veckor, 120 YH-poäng.
HT-24
07/08/2023 - 22/12/2023
20 veckor, 100 YH-poäng.

Hur ansöker du

Snabba fakta

31 augusti: sista ansökningsdag.

Ansöka till Project Manager IT & Games här.

 

Vill du ansöka som internationell student?
I sådant fall – gå vidare till vår sida för internationella studenter för att läsa igenom ansökningsprocessen.

 

Behöver du få svar på dina frågor?
Anmäl dig till vårt öppet hus och prata med oss direkt. Anmäl dig här. 

 

Information som krävs för att slutföra din ansökan:

  • Gymnasieexamen eller motsvarande.
  • Dokumentation för särskilda förkunskaper.
  • Meritförteckning och personligt brev.
  • Eventuella intyg och andra betygsdokument.

 

Observera att ditt CV, ditt personliga brev och dina arbetsprov måste vara skrivna på engelska.

 

Urvalsprocess

 

Antagningsprocess

  • Du kommer att få ett erbjudande via vårt antagningssystem runt början av juli 2022.
  • Du måste sedan bekräfta din accept inom sju (7) dagar för att behålla din plats eller din reservstatus.
  • Om skolan inte får din bekräftelse inom sju (7) dagar kommer vi automatiskt att erbjuda platsen till nästa sökande på vår väntelista.

 

CSN

Utbildningen är CSN-berättigad. Du kontaktar själv CSN med förfrågan om studiemedel. Gå in på www.csn.se.

Så snart du har fått ditt antagningsbesked kan du ansöka om studiemedel från CSN. Behöver du intyg från skolan så kontaktar du din utbildningsledare. Skolan rapporterar löpande till CSN att du fullföljer dina studier. Du får dina YH-poäng löpande efter godkända kurser och är därigenom berättigad till fortsatt studiestöd. Om du inte fullföljer dina studier behöver du omgående meddela detta till CSN. Avtalet mellan dig och CSN är inget som skolan ansvarar för, men vi hjälper dig gärna när du behöver intyg eller har frågor. Kontakta din utbildningsledare.

Karriär

Karriär och anställningsbarhet

  • Project Manager IT & Games
  • Agile Project Manager
  • Agile Project Leader
  • Agile Coach
  • SCRUM Master
  • Process Leader
  • Team Lead
  • Technical Project Leader

Ledningsgrupp

Varje utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer utbildningens kvalitet och fattar beslut om antagning och examination. Ledningsgruppen sammanträder cirka två gånger per termin. En eller flera elever från klassen väljs också ut för att ingå i styrelsen som representanter för klassen.

Ledningsgruppen kan bestå av representanter från industrin, näringslivet, skolledningen, det offentliga skolväsendet, universitet/högskolor, branschorganisationer och studenter. En av ledningsgruppens viktigaste uppgifter är att se till att utbildningen uppfyller arbetsmarknadens behov av kvalificerad arbetskraft.

Board of Education members:

Lara Gavina, North Kingdom (ordf.)

Anders Tånger, MindForce GameLab

Jenny Österlund, Paradox Arctic

Andreas Waleij, Zordix

Pär Hultgren, Gold Town Games

Daniel Öhgren, GrandPike

Ida Lindh, Campus Skellefteå

Jens Lundqvist, Lundqvist Trävaru AB

Mattias Wiking, Turborilla

Johan Wallberg, Level Eight

Joel Nordin, Coldwood Interactive

Linus Johansson, North Kingdom

Robert Bäckström, Limit Break Studio

Per Myrén, Changemaker Educations / Futuregames

Utbildningsledare

Utbildningsledare

Privat: Erik Glastra

Head Teacher Project Management

erik.glastra@cmeducations.se
Vi använder cookies för att ge er den bästa användarupplevelsen.