Spelar du ett spel och funderar ofta på hur du skulle kunna förbättra användargränssnittet så att det blir mer spelarcentrerat? UX är det område där spelarens vetenskap möter speldesignens konst. Till synes små val som görs av var och en i spel- eller produktutvecklingsgruppen påverkar hur spelupplevelsen upplevs av spelarna. Lär dig att vara spelarens röst och skapa det spel som du vill spela.
Game- och UX-designer – tvärvetenskaplig kompetens inom spelutveckling, upplevelsebaserad design, speldesign, UX, VR/AR, gamification, affärsutveckling och ledarskap. Välkommen till en spännande yrkesroll där du är med och påverkar framtiden.
Användarupplevelse, spelutveckling, hållbara affärsmodeller och digital innovation står i centrum för utvecklingen. Idag har vi enorma möjligheter att skapa upplevelser med ny teknik, inte minst genom VR/AR och AI. Bolagen arbetar med kontinuerlig förbättring av kundupplevelser och dessutom blir digitala upplevelser och conversational UX allt viktigare.
Börja arbeta direkt efter utbildningen.
Exklusivt beläget i Skellefteå.
2 år (4 terminer).
20 veckors praktik (LIA).
Utveckla kärnkompetens inom Game- och UX-design genom att lära dig av branschfolk och lärare från ledande företag i branschen.
Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive utrustning och relevant programvara där du växer och bygger upp dina färdigheter tillsammans med duktiga klasskamrater och seniora spelutvecklare på Futuregames.
Du kommer aktivt att delta i intensiva spelprojekt tillsammans med kurskamrater från våra andra program som löper parallellt, där du simulerar professionella projekt för att spegla verkligheten i arbetet i spelindustrin och förbereda dig för en progressiv karriär inom kreativitet.
Vi vill forma pragmatiska individer med balanserat och brett perspektiv, stark förmåga att arbeta tillsammans, ledarskapsförmåga och proaktiv attityd.
Vi arbetar i nära samarbete inom spel- och IT-industrin. Över 50 företag (spel- och IT-företag i Norr- och Västerbotten i norra Sverige) har intygat att deras bransch behöver fler spel- och UX-designers som är spelarcentrerade.
Alla intervjuade företag är öppna för att ta emot LIA-studenter (praktik) och anställer direkt från Futuregames.
Bristen är inte bara begränsad till spel- och IT-industrin. Företag som Boliden och infrastrukturföretag som Skellefteå Kraft, konsultföretag, apputvecklare och byråer efterfrågar mer kompetens inom kreativ produktledning, interaktionsdesign, mjukvarutestare och programmerare/utvecklare.
LIA (internship) as part of the education
En av de viktigaste delarna av din utbildning är din praktik (LIA). Praktikplatsen tjänar till att fördjupa och bredda ditt lärande och hjälper dig att skaffa dig den arbetslivserfarenhet du behöver. Detta är en möjlighet att bygga upp ditt nätverk inom branschen under dina studier.
Vi upprätthåller en god relation med nätverket av företag inom spel- och e-handelsbranschen för projekt, branschevenemang, gästföreläsare och rekrytering.
Några av våra samarbetspartners är:
Turborilla,
Goodbye Kansas Studios,
Gold Town Games,
Mindforce Game Lab,
North Kingdom, Zordix,
Aurora Punks,
Coldwood,
Epic,
Tarvalley,
Paradox,
Wanderword,
EA DICE,
Landell Games,
Triolith Games AB
och listan kan göras lång.
Lyssna inte bara på oss, läs och ladda ner Game Developer Index 2021 här för att få fler insikter om spelindustrin i Sverige.
Innan terminen börjar kommer du att få information om hur du ansöker för CSN och vilka terminstider som ska anges till CSN. De flesta terminer har olika längd och det är viktigt att du rapporterar rätt tidsperiod och rätt antal YH-poäng till CSN. Varje studievecka motsvarar fem YH-poäng. Förutsättningarna är att du kontinuerligt klarar dina kurser med godkända resultat. Har du några frågor? Kolla in CSN hemsida här.
Snabba fakta
01 februari: Ansökningar till höstterminen 2022 är öppna.
Ansökan till Game & UX Designer här.
31 maj: Sista ansökningsdag.
Om du vill ansöka som internationell student går du vidare till vår sida för internationella studenter för att läsa igenom ansökningsprocessen.
Behöver du få svar på dina frågor? Anmäl dig till vårt öppet hus och prata med oss direkt.
Information som krävs för att slutföra din ansökan
Observera att ditt CV, ditt personliga brev och dina arbetsprov måste vara skrivna på engelska.
Urvalsprocess
Om vi får in fler ansökningar än vi har platser kommer vi att bedöma ansökningarna utifrån resultatet i ett särskilt test.
Testet kommer att skickas ut till ALLA sökande den 6 maj 2022.
De sökande med det högsta resultatet kommer att erbjudas en plats i programmet, och övriga behöriga sökande kommer att hamna på vår väntelista.
Antagningsprocess
Du kommer att få ett erbjudande via vårt antagningssystem runt början av juli 2022.
Du måste sedan bekräfta din accept inom sju (7) dagar för att behålla din plats eller din reservstatus.
Om skolan inte får din bekräftelse inom sju (7) dagar kommer vi automatiskt att erbjuda platsen till nästa sökande på vår väntelista.
Utbildningen är CSN-berättigad. Du kontaktar själv CSN med förfrågan om studiemedel. Gå in på www.csn.se.
Så snart du har fått ditt antagningsbesked kan du ansöka om studiemedel från CSN. Behöver du intyg från skolan så kontaktar du din utbildningsledare. Skolan rapporterar löpande till CSN att du fullföljer dina studier. Du får dina YH-poäng löpande efter godkända kurser och är därigenom berättigad till fortsatt studiestöd. Om du inte fullföljer dina studier behöver du omgående meddela detta till CSN. Avtalet mellan dig och CSN är inget som skolan ansvarar för, men vi hjälper dig gärna när du behöver intyg eller har frågor. Kontakta din utbildningsledare.
Varje utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer utbildningens kvalitet och fattar beslut om antagning och examination. Ledningsgruppen sammanträder två gånger per termin. En eller flera studerande från klassen väljs också ut för att ingå i styrelsen som representanter för klassen.
Ledningsgruppen kan bestå av representanter från industrin, näringslivet, skolledningen, det offentliga skolväsendet, universitet/högskolor, branschorganisationer och studerande. Ett av ledningsgruppens viktigaste uppgifter är att se till att utbildningen uppfyller arbetsmarknadens behov av kvalificerad arbetskraft.
Ledningsgruppens ledamöter
Lara Gavina, North Kingdom (ordf.)
Anders Tånger, MindForce GameLab
Jenny Österlund, Paradox Arctic
Andreas Waleij, Zordix
Pär Hultgren, Gold Town Games
Daniel Öhgren, GrandPike
Ida Lindh, Campus Skellefteå
Jens Lundqvist, Lundqvist Trävaru AB
Mattias Wiking, Turborilla
Johan Wallberg, Level Eight
Joel Nordin, Coldwood Interactive
Linus Johansson, North Kingdom
Robert Bäckström, Limit Break Studio
Per Myrén, Changemaker Educations / Futuregames