Skellefteå

Game Programmer Mobile Platforms

Om Utbildningen

Game Programmer Mobile Platforms - få erfarenheten du behöver för att arbeta med programmering för mobila plattformar!

Idag finns det en verklig efterfrågan i branschen på begåvade, tekniskt skickliga programmerare som kan förvandla sina kreativa visioner till spelrealiteter. Sätt dina kreativa och tekniska talanger i utveckling!

Vi har nu öppet för sena ansökningar till programmet som startar hösten 2021.

 

Du får bland annat lära dig C ++, Java, Android, C #, JavaScript, Objective-C, Swift men framförallt i kombination med spelmotorn Unity.

Vill du förvandla din passion för spel till en givande karriär? Sök dig till en utbildning som är utformad för att examinera arbetsklara programmerare för branschen. Interaktiv underhållning och spelutveckling är viktiga sektorer för samtida kultur, ekonomisk tillväxt och sysselsättning, oavsett om det sker lokalt, nationellt eller globalt.

Vår utbildning svarar upp emot den växande och innovativa spelsektorn genom att utveckla skickliga, team inriktade, reflektiva programmerare som är redo att lyckas i sektorn mobila plattformar. På kursen lär du dig de viktigaste programmeringsspråken för spelutveckling, samt branschstandardverktyg för spelutveckling som Unity och Unreal.

Game Programmer Mobile Platforms ger dig en gedigen kompetensbas inom Game Programming, Tools Programming, Game Engine Programming, Game System Design. Du lär dig spelprogrammerarens hantverk och konst med beställaren som ledstjärna.

Som en del av utbildningen gör du LIA (Lärande i arbete) och utgör 25% av utbildningen. LIAn fördjupar ditt lärande och du får värdefulla arbetserfarenheter. Vi samarbetar med en rad företag, exempelvis; Coldwood Interactive, Grand Pike, Dice, Zordix, GoldTown Games, Paradox Arctic, Turborilla, Avalanche Studios, EA, LevelEight, North Kingdom m.fl.

Utbildningsplan

Avancerad spelprogrammering
40YHP / 8v
Examensarbete
20YHP / 4v
Grafik, fördjupning
20YHP / 4v
Grundkurs i speldesign
20YHP / 4v
Introduktion i arbetssätt vid mobila plattformar/-spel
10YHP / 2v
Kognitionsvetenskap och Interaktionsdesign
30YHP / 6v
Lärande i Arbete (LIA)
100YHP / 20v
Marknadsanalys, branschkännedom och portfolio
10YHP / 2v
Mobilspelsdesign
30YHP / 6v
Projektmetodik inom utveckling för mobila plattformar
10YHP / 2v
Spelutveckling, fördjupningskurs Unity
20YHP / 4v
Unity scripting, grundkurs
25YHP / 5v
Utvecklingsprojekt 1
10YHP / 2v
Utvecklingsprojekt 2
20YHP / 4v
Utvecklingsprojekt 3
35YHP / 7v

Terminstider

De flesta terminer är olika långa och det är viktigt att du rapporterar rätt tidsperiod och rätt YH-poäng till CSN. Varje studievecka motsvarar fem (5) yh-poäng, dvs varje dag motsvarar en (1) yh-poäng, förutsatt att du löpande klarar dina kurser med godkända resultat.

Terminstider
HT21 6 September – 24 December
VT22 10 Januari – 24 Juni
HT22 8 Augusti – 16 December
VT23 8 Januari – 26 Juni

Hur ansöker du

Ansökan

Ansökan är öppen 2 feb – 4 maj, men kan förlängas om det finns platser kvar. Du klickar på knappen ”ansök nu” på hemsidan. Då slussas du vidare till vårt antagningssystem. Här fyller du i alla uppgifter och laddar upp de dokument som behövs för att din ansökan ska var komplett, exempelvis gymnasiebetyg, arbetsintyg, CV och urvalsprov. Därefter får du en bekräftelse från oss.

Urval

Om vi får fler ansökningar än vi har platser (30 platser) inträder ett urval där ditt urvalsprov poängbedöms. De sökande med högst poäng erbjuds plats på utbildningen och övriga behöriga sökande blir reserver.

Antagning

Du får normalt ett antagningsbesked eller reservplastbesked via mejl senast 30 juni. Du behöver tacka ja inom sju dagar för att behålla din plats.

Behörighet och 20%-regeln Du som har en gymnasieexamen med lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande Engelska 6, Matematik 2, Programmering 1

Urvalsgrunder : Särskilt prov

Eng 6: Stor del av undervisningen sker på engelska. Våra skarpa projekt genomförs enligt spelbranschens standards och därmed sker de på engelska. Engelska är koncernspråk i flertalet stora spelbolag, vilka anställer våra studerande. Spelutvecklingsteam arbetar ofta globalt med kompetenser spridda över världen, där engelska är det dominerande språket för samarbete och projektstyrning.

Matematik 2: Grunderna till den matematik som förekommer inom spelutveckling och grafikprogrammering är väsentlig för att den studerande ska kunna gå vidare inom utbildningens mer tekniska kurser.

Programmering 1: För att kunna nå upp till den nivå som spelbolagen kräver av en anställd spelprogrammerare så behöver studenten vid utbildningsstart ha kunskap i Programmering 1. Utbildningen bygger vidare på Programmering 1 och går snabbt in på mer avancerad nivå av programmering.

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många olika sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller med ledarskap och team. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen. Ring eller mejla så berättar vi mer.

CSN

Utbildningen är CSN-berättigad. Du kontaktar själv CSN med förfrågan om studiemedel. Gå in på www.csn.se.

Så snart du har fått ditt antagningsbesked kan du ansöka om studiemedel från CSN. Behöver du intyg från skolan så kontaktar du din utbildningsledare. Skolan rapporterar löpande till CSN att du fullföljer dina studier. Du får dina YH-poäng löpande efter godkända kurser och är därigenom berättigad till fortsatt studiestöd. Om du inte fullföljer dina studier behöver du omgående meddela detta till CSN. Avtalet mellan dig och CSN är inget som skolan ansvarar för, men vi hjälper dig gärna när du behöver intyg eller har frågor. Kontakta din utbildningsledare.

Ledningsgrupp

Din utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer kvalitet, samt fattar beslut om antagning och examinering. Ledningsgruppen träffas två gånger per termin. En eller flera studerande ingår i ledningsgruppen och representerar alla som går på utbildningen.

Ledningsgruppen består av representanter från näringslivet, skolledningen, allmänna skolväsendet, universitet/högskolan, branschorganisationerna och de studerande. En av ledningsgruppens uppgifter är att säkra att utbildningen omfattar den kompetens och de kunskapsområden som motsvarar arbetsmarknadens behov.

Ledningsgruppen består idag av:

Lara Gavina, North Kingdom (ordf.)

Anders Tånger, MindForce GameLab

Jenny Österlund, Paradox Arctic

Andreas Waleij, Zordix

Pär Hultgren, Gold Town Games

Daniel Öhgren, GrandPike

Ida Lindh, Campus Skellefteå

Jens Lundqvist, Lundqvist Trävaru AB

Mattias Wiking, Turborilla

Johan Wallberg, Level Eight

Joel Nordin, Coldwood Interactive

Linus Johansson, North Kingdom

Robert Bäckström, Limit Break Studio

Per Myrén, Changemaker Educations / Futuregames

Utbildningsledare

Utbildningsledare

Sara-Mari Eriksson

Local Manager, Education Coordinator

sara-mari@cmeducations.se +46 703 271 406
Vi använder cookies för att ge er den bästa användarupplevelsen.