Skellefteå

Game & UX Designer

Om Utbildningen

Branschen behöver Game & UX Designers!

Få tvärvetenskaplig kompetens inom spelutveckling, upplevelsebaserad design, speldesign, UX, VR/AR, gamification, affärsutveckling och ledarskap. Välkommen till en spännande yrkesroll där du är med och påverkar framtiden. Skapa spel, skapa världar!

Kombinera spel och UX

Utveckla kärnkompetens i spel- och it-utveckling genom undervisning och yrkestrick från lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med talangfulla klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de parallella programmen på Futuregames (utvecklare, product managers och 3d-grafiker/VFX) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en ständigt utvecklande och kreativ karriär. Vi vill skapa pragmatiska utvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

Nära samarbete med branchen

Vi har ständigt en nära dialog med arbetslivet. För denna utbildning har över 50 företag (spel- och it företag i Norr- och Västerbotten) svarat på en enkät angående kompetensbehov. Det totala anställningsbehovet hos företagen ligger på över 100 anställda under de kommande 3-5 åren. Samtliga företag är positiva till att ta emot praktikanter och rekrytera direkt från Futuregames. Det är inte bara spelföretag som efterfrågar yrkeskompetensen. Industriföretag som Boliden, företag inom infrastruktur som Skellefteå Kraft, samt flera konsultföretag, apputvecklare och byråer, är olika företag som efterfrågar kompetens kring creative product management, interaktionsdesign, mjukvarutestare och programmerare/utvecklare. De vill åt den spetskompetens som Futuregames närt under sina år i spelbranschen kring projektarbete med digitala upplevelser, agila metoder, kunskap om spelmekanik och mjukvarutestning

Som en del av utbildningen gör du LIA

Som en del av utbildningen gör du LIA (Lärande i arbete, praktik, internship) hos ledande branschföretag. LIAn fördjupar och breddar ditt lärande och du får arbetserfarenheter som krävs för att utveckla dagens och morgondagens kundupplevelser och affärsnytta. Du bygger ditt nätverk och skapar relationer med framtida arbetsgivare redan under studietiden. Vi samarbetar med en rad företag och e-handelsplattformar gällande LIA, projekt, branschevents, föreläsningar och rekrytering nationellt via Futuregames nätverk samt lokalt i Skellefteåområdet och regionalt i hela norrland; Triolith Games AB, Strangewood Studios AB, Tieto Skellefteå, Once Upon, Hello Future, Goodbye Kansas Studios, Gold Town Games, Mindforce Game Lab, Musikmedel Future Vision AB, North Kingdom, Boliden, Zordix AB, Coldwood, Tarvalley, SIGMAR Metodbyrå, Visma Consulting AB m.fl

Utbildningsplan

Affärsutveckling
20YHP / 4v
Analytics, SQL och statistik
20YHP / 4v
Agil projektmetodik
10YHP / 2v
Examensarbete
25YHP / 5v
Game och Experience Design
20YHP / 4v
Lärande i Arbete (LiA(
100YHP / 20v
Marknadsanalys, branschkännedom och portfolio
10YHP / 2v
Programmering för Game och Experience Design
40YHP / 8v
Spelprojekt 1- 3
55YHP / 11v
Rapid Prototyping
20YHP / 4v
Service Design
15YHP / 3v
Spelpsykologi och gamification
15YHP / 3v
User Research
20YHP / 4v
UX och Game Thinking
19YHP / 2v

Terminstider

De flesta terminer är olika långa och det är viktigt att du rapporterar rätt tidsperiod och rätt YH-poäng till CSN. Varje studievecka motsvarar fem (5) yh-poäng, dvs varje dag motsvarar en (1) yh-poäng, förutsatt att du löpande klarar dina kurser med godkända resultat.

Terminstider
HT21 6 september – 23 December (80 YHP, 16 v)
VT22 10 Januari – 24 Juni (120 YHP, 24 v)
HT22 8 Augusti – 16 December (100 YHP, 20 v)
VT23 8 Januari – 26 Juni (100 YHP, 20 v)

Hur ansöker du

Ansökan

Ansökan är normalt öppen perioden feb-maj, men kan förlängas om det finns platser kvar. Du klickar på knappen ”ansök nu” på hemsidan. Då slussas du vidare till vårt antagningssystem. Här fyller du i alla uppgifter och laddar upp de dokument som behövs för att din ansökan ska var komplett, exempelvis gymnasiebetyg, arbetsintyg, CV och urvalsprov. Därefter får du en bekräftelse från oss.

 

Urval

Om vi får fler ansökningar än vi har platser inträder ett urval där ditt urvalsprov poängbedöms. De sökande med högst poäng erbjuds plats på utbildningen och övriga behöriga sökande blir reserver. Du får normalt ett antagningsbesked eller reservplastbesked via mejl innan midsommar. Du behöver tacka ja inom fem arbetsdagar för att behålla din plats

 

Behörighet

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många olika sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller med ledarskap och team. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen. Ring eller mejla så berättar vi mer.

Karriär

Kombinationen av kompetens inom spel- och UX-design är unik och yrkesrollen är starkt eftertraktad över hela landet. Många bolag etablerar sig just nu i Skellefteå, där också spelklustret växer snabbt genom Futuregames och Arctic Game Lab, samt många nya spelbolag och startups.

Exempel på titlar och yrkesroller för dig framöver är;

Experience Designer

Interaktionsdesigner

UX Designer

User Researcher

Gamification Designer

Planner

Ledningsgrupp

Din utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer kvalitet, samt fattar beslut om antagning och examinering. Ledningsgruppen träffas två gånger per termin. En eller flera studerande ingår i ledningsgruppen och representerar alla som går på utbildningen.  

Ledningsgruppen består av representanter från näringslivet, skolledningen, allmänna skolväsendet, universitet/högskolan, branschorganisationerna och de studerande. En av ledningsgruppens uppgifter är att säkra att utbildningen omfattar den kompetens och de kunskapsområden som motsvarar arbetsmarknadens behov.  

Ledningsgruppen består idag av:

Lara Gavina, North Kingdom (ordf.)

Anders Tånger, MindForce GameLab

Jenny Österlund, Paradox Arctic

Andreas Waleij, Zordix

Pär Hultgren, Gold Town Games

Daniel Öhgren, GrandPike

Ida Lindh, Campus Skellefteå

Jens Lundqvist, Lundqvist Trävaru AB

Mattias Wiking, Turborilla

Johan Wallberg, Level Eight

Joel Nordin, Coldwood Interactive

Linus Johansson, North Kingdom

Robert Bäckström, Limit Break Studio

Per Myrén, Changemaker Educations / Futuregames

Utbildningsledare

Utbildningsledare

Manne von Ahn Öberg

Education Leader

manne@cmeducations.se +46 707 66 67 10
Du har bytt hemsida från Cmeducations till Futuregames
Tillbaka till Cmeducations,
Vi använder cookies för att ge er den bästa användarupplevelsen.