Game Programmer

Om Utbildningen

Branschen behöver spelprogrammerare!

Oavsett om det är gameplay-fuktionalitet, fysik, AI (artificial intelligence) eller verktyg för spelutveckling som du är mest intresserad av, kommer detta program att förbereda dig för industrin genom praktisk undervisning i spelutveckling

Ansökningsperioden är nu stängd. Lämna en intresseanmälan för att få information om nästa ansökningsperiod.

Spelkompetens och spelprojekt

Utveckla kärnkompetens i spelutveckling genom undervisning och spelprojekt med lärare direkt från ledande företag inom branschen. Få tillgång till vår kreativa miljö inklusive datorer med relevant mjukvara där du växer och bygger dina färdigheter tillsammans med klasskamrater och seniora spelutvecklare. Ta del i intensiva spelprojekt tillsammans med de parallella programmen på Futuregames (speldesign och 3D-grafik) där ni simulerar professionella projekt för att återspegla hur du kommer att arbeta i spelindustrin, och förbereda dig för en ständigt utvecklande och kreativ karriär.

 

Branschen behöver spelprogrammerare

Vi vill skapa pragmatiska utvecklare med ett balanserat och brett perspektiv på hela utvecklingsprocessen, stark samarbetsförmåga och gruppvana med praktisk och proaktiv inställning.

 

Nära samarbete med spelbranschen

Denna utbildning är utvecklad i direkt samarbete med spelbranschen och Futuregames ledningsgrupp inklusive:

King, Avalanche Studios, EA DICE, Fatshark Games, Paradox Interactive, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, Uprise and Really Interactive. Många fler stöttar denna YH-utbildning och ca. 20-30 spelstudior är involverade i Futuregames varje år.

Utbildningsplan

Game programming with C#
25YHP / 5v
3D mathematics for game development
20YHP / 4v
Game project 1
10YHP / 2v
Data structures and algorithms in game development
25YHP / 5v
Design patterns for game development
15YHP / 3v
Development tools in game projects
10YHP / 2v
Game project 2
20YHP / 4v
Game programming with C++
50YHP / 10v
Game project 3
35YHP / 7v
Game physics
15YHP / 3v
Game project 4
20YHP / 4v
Artificial intelligence in game production
20YHP / 4v
3D and shader programming
15YHP / 3v
Computer technology for game development
20YHP / 4v
Network programming for games
20YHP / 4v
Market Analysis, CV and Portfolio
15YHP / 3v
Industry preparatory game programming
15YHP / 3v
Degree project
50YHP / 10v
Internshop in game development (LIA)
150YHP / 30v
Degree project
50YHP / 10v
TOTAL
550YHP / 110v

Behörighet

Behörighet

  • Betyg eller bevis på examen från gymnasiet
  • CV och personligt brev (där du förklarar varför du valt det specifika programmet)
  • Engelska 6 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskap
  • Matematik 2 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskap
  • Programmering 1 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskap
  • Arbetsprov (mer information längre ned)

Terminstider

Information om terminstider kommer snart!

Term times
Fall 21: 16 Aug– 24 Dec (95 YHP, 19 w)
Spring 22: 10 Jan– 24 Jun (120 YHP, 24 w)
Fall 22: 8 Aug – 23 Dec (100 YHP, 20 w)
Spring 23: 9 Jan – 14 Jul (135 YHP, 27 w)
Summer break: 2 weeks
Fall 23: 31 Jul – 15 Dec (100 YHP, 20w)

Hur ansöker du

Ansökan

Ansökan är normalt öppen perioden februari-maj, men kan förlängas om det finns platser kvar. Du klickar på knappen ”Ansök nu” på hemsidan för att slussas vidare till vårt antagningssystem. Här fyller du i alla uppgifter och laddar upp de dokument som behövs för att din ansökan ska var komplett:

 

-Gymnasiebetyg eller motsvarande

-Dokumentation särskilda förkunskapskrav

-CV och personligt brev

-Urvalsprov

-Eventuella intyg och övriga betygsdokument

 

Urval

Om vi får fler ansökningar än vi har platser (fn 35 platser) inträder ett urval där ditt urvalsprov poängbedöms. De sökande med högst poäng erbjuds plats på utbildningen och övriga behöriga sökande blir reserver. Se information om urvalprov nedan.Du får normalt ett antagningsbesked eller reservplastbesked via vårt antagningssytem i början på juli. Du behöver tacka ja inom sju dagar för att behålla din plats. Om du inte tackar ja går din plats automatisk vidare till nästa reserv.

 

Behörighet

  • Betyg eller bevis på examen från gymnasiet
  • CV och personligt brev (där du förklarar varför du valt det specifika programmet)
  • Engelska 6 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskap
  • Matematik 2 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskap
  • Programmering 1 från gymnasiet eller bevis på motsvarande kunskap
  • Arbetsprov (mer information längre ned)

 

Särskilda förkunksapskrav:

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många olika sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller inom relevant yrkesområde. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen.

Genom att klicka på ”Ansök nu”-kommer du vidare till vår ansökningsprotal där du kan läsa mer.

Urvalsprov:

Ditt arbetsprov bör syfta till att förklara din arbetsprocess samt visa upp dina styrkor och färdigheter i skapandet av ett spel eller verktyg relaterat till spelutveckling.

 

Innehåll:

Visa upp ditt spel eller ditt verktyg i följande format;

– Kod, bilder, gifs eller videor

– Bifoga förklarande text om ditt arbete inklusive din arbetsprocess


Format:

– Max 10 sidor långt

– Spara i PDF-format

– Namnge filen förnamn_ efternamn.pdf

 

Bedömning:

Arbetsprovet bedöms och poängsätts enligt följande kriterier:

  • Visualiseringsförmåga – mäter den artistiska förmågan att uttrycka sig genom bild och text.
  • Tekniskt kunnande – hur väl behärskar den sökande datorn som verktyg.
  • Branschrelevans -mäter det presenterade innehållets relevans för spelindustrin och spelutveckling.

CSN

Utbildningen är CSN-berättigad. Du kontaktar själv CSN med förfrågan om studiemedel. Gå in på www.csn.se.

Så snart du har fått ditt antagningsbesked kan du ansöka om studiemedel från CSN. Behöver du intyg från skolan så kontaktar du din utbildningsledare. Skolan rapporterar löpande till CSN att du fullföljer dina studier. Du får dina YH-poäng löpande efter godkända kurser och är därigenom berättigad till fortsatt studiestöd. Om du inte fullföljer dina studier behöver du omgående meddela detta till CSN. Avtalet mellan dig och CSN är inget som skolan ansvarar för, men vi hjälper dig gärna när du behöver intyg eller har frågor. Kontakta din utbildningsledare.

Karriär

Spelbranschen i Sverige och Stockholm tillhör världens starkaste och snabbast växande spelkluster. Såväl de globala spelbolagen som många kreativa indiebolag och startups etablerar sig här.

Exempel på titlar och yrkesroller för dig efter examen är;

Gameplay Programmer

Tools Programmer

AI Programmer

Ledningsgrupp

Each educational program has a Board of Education that ensures the quality of the education, and that makes decisions about admission and examination. The board meets twice per semester. One or more students from the class are also selected to be part of the board as representatives for the class.

The board can consist of representatives from the industry, the business community, the school management, the public school system, universities / colleges, industry organizations and students. One of the board’s main tasks is to ensure that the educational program meet the labour market’s needs for qualified workforce.

More information about the Board of Education will be updated before the program starts.

Utbildningsledare

Utbildningsledare

Sara-Mari Eriksson

Site Manager Skellefteå, Education Coordinator

sara-mari.eriksson@cmeducations.se +46 703 271 406

Välj ort

Skellefteå
Stockholm
Boden
Du har bytt hemsida från Cmeducations till Futuregames
Tillbaka till Cmeducations,
Vi använder cookies för att ge er den bästa användarupplevelsen.