Game Artist

Om Utbildningen

Game Artist - hörnstenen i Futuregames och den svenska spelindustrin

Oavsett om du tänker dig en karriär inom karaktärs-, miljö (environment) produktion, effekter eller 3D-modellering kommer detta program att förbereda dig för spelbranschen genom praktisk spelutveckling och med hjälp av yrkesverksamma lärare.

Futuregames “Game Artist” har i över ett decennium varit hörnstenen i Futuregames och den svenska spelindustrin.  90% av våra studenter har hittat jobb hos de ledande företagen i Sverige och utomlands direkt efter examen.  Våra Futurgamers har också vunnit topp-priser i tävlingar som The Rookies och Swedish Games Awards. De har startat egna företag och till och med drivit industrin framåt själva genom att hitta på nya sätt att utveckla spel.

Oavsett om du tänker dig en karriär inom karaktärs-, miljö (enviroment) produktion, effekter eller 3D-modellering kommer detta program att förbereda dig för branschen genom praktisk spelutveckling och med hjälp av yrkesverksamma lärare som handplockats från branschen.

Vi är stolta över att göra utbildningen så nära den professionella branschen som möjligt. En fjärdedel av din tid som student är praktik/LiA (Lärande i Arbete) på några av de bästa spelföretagen i Sverige som  Coldwood Interactive, Zordix, GoldTown Games, Paradox Arctic, Turborilla, Avalanche Studios, Level Eight, North Kingdom, King, Ubisoft, EA DICE, Fatshark Games, Starbreeze Studios, Glorious Games Group, NEAT Corporation, Epic Games etc etc… Vi utökar listan år efter år!

Snabba fakta

  • Game Artist är en yrkesutbildning som regleras och är godkänd av Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH).
  • Två års heltidsstudier med 25% av studierna som LiA/praktik.
  • Genomförs på tre av våra hubbar (Boden, Skellefteå och Stockholm) med gemensamma föreläsningar men med lokala spelprojekt tillsammans med bl a designers och programmerare och med handledare på plats.
  • Alla studenter har sina egna arbetsstationer och förses med all programvara som krävs för att arbeta på ett professionellt sätt.
  • Alla våra lärare är professionella inom branschen, och vi arbetar dagligen med mentorer och specialister från många av de bästa svenska spelföretagen.
  • Nyckeln till utbildningen är våra fyra samarbetsprojekt där spelartister samarbetar med designers och programmerare för att producera spel som görs med metoder från och och handleds av personer från branschen.
  • Vi uppdaterar ständigt våra kurser som svar på branschens behov så att studenterna kan vara säkra på att de arbetar med de verktyg och metoder som behövs för att omedelbart hitta ett jobb när de tar examen!
  • Exempel på titlar och yrkesroller för dig efter examen är: Animator – Character Artist – Concept Artist – Environment Artist – Tech Artist

Utbildningsplan

Intro to Game art
35YHP / 7v
Game project 1
10YHP / 2v
Game Art fundamentals
10YHP / 2v
Concept Art
10YHP / 2v
Texturing
15YHP / 3v
Environmental Art
20YHP / 4v
Game project 2
20YHP / 4v
FX for games
10YHP / 2v
Tech art
15YHP / 3v
Animation
15YHP / 3v
Character art
20YHP / 4v
Lightning and rendering
10YHP / 2v
Game project 3
35YHP / 7v
Market analysis, CV and portfolio
15YHP / 3v
Sculpting in 3D
15YHP / 3v
Advanced game art
15YHP / 3v
3D graphics thesis
50YHP / 10v
Internshop in 3D graphics (LIA)
150YHP / 30v
TOTAL
470YHP / 94v

Behörighet

Behörighet

Du som har en gymnasieexamen med lägst betyget E/3/G eller motsvarande kunskaper i Eng6 uppfyller de formella behörighetskraven för utbildningen.

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många olika sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller inom relevant yrkesområde. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen.

Genom att klicka på ”Ansök nu”-kommer du vidare till vår ansökningsprotal där du kan läsa mer. Läs mer när du klickar på ”Ansök Nu”-knappen.

Terminstider

De flesta terminer är olika långa och det är viktigt att du rapporterar rätt tidsperiod och rätt YH-poäng till CSN. Varje studievecka motsvarar fem (5) yh-poäng, dvs varje dag motsvarar en (1) yh-poäng, förutsatt att du löpande klarar dina kurser med godkända resultat.

Terminstider
HT21 6 September – 24 December (80 YHP 16 v)
VT22 10 Januari – 24 Juni (120 YHP, 24 v)
HT22 8 Augusti – 16 December (95 YHP, 19 v)
VT23 9 Januari – 8 September (175 YHP, 35 v)

Hur ansöker du

ANSÖKAN

Ansökan är normalt öppen perioden februari-maj, men kan förlängas om det finns platser kvar. Du klickar på knappen ”Ansök nu” på hemsidan för att slussas vidare till vårt antagningssystem.

Här fyller du i alla uppgifter och laddar upp de dokument som behövs för att din ansökan ska var komplett:

-Gymnasiebetyg eller motsvarande

-Dokumentation särskilda förkunskapskrav

-CV och personligt brev

-Urvalsprov

-Eventuella intyg och övriga betygsdokument

 

När du ansöker behöver du även ge önskemål på vilken studieort du önskar studera på. Utbildningen genomförs på plats i Stockholm, Boden och Skellefteå.

Observera att CV, personligt brev och urvalsprov behöver skrivas på Engelska.

 

URVAL

Om vi får fler ansökningar än vi har platser (fn totalt 35 platser) inträder ett urval där ditt urvalsprov poängbedöms. De sökande med högst poäng, ovasett önskemål av ort, erbjuds plats på utbildningen och övriga behöriga sökande blir reserver. Se information om urvalsprov nedan. Se information om urvalsprov nedan.  

Antal platser per ort:

Boden 12

Skellefteå 10

Stockholm 13

 

ANTAGNING

Du får normalt ett antagningsbesked eller reservplastbesked via vårt antagningssytem i början på juli. Du behöver tacka ja eller nej inom sju dagar för att behålla din plats. Om du inte tackar jag inom 7 dagar förlorar du din plats och den går vidare till nästa reserv.

 

BEHÖRIGHET

Behörighet

Du som har en gymnasieexamen med lägst betyget E/3/G eller motsvarande kunskaper i Eng6 uppfyller de formella behörighetskraven för utbildningen.

OBS! Motsvarande kunskaper kan fås på många olika sätt, du kanske har studerat vidare eller arbetat med engelska som koncernspråk eller inom relevant yrkesområde. Du kan också ansökan enligt 20%-regeln om du ej har en gymnasieexamen.

Genom att klicka på ”Ansök nu”-kommer du vidare till vår ansökningsprotal där du kan läsa mer. Läs mer när du klickar på ”Ansök Nu”-knappen.

 

URVALSPROV

Ditt arbetsprov syfta till att förklara processen i hur du arbetar och visa upp dina färdigheter och styrkor i att producera 3D-grafik lämpad för spel.

  • Innehåll:

*Minst en illustration som visar dina färdigheter i ett av följande illustrationsformat; bilder, gifs eller videoklipp (videoklippet får vara max 3 min långt)

*Förklarande text om din illustration, inklusive din skapandeprocess.

  • Format: 
  1. Högst 5 sidor långt. 
  2. Sparas som 1 PDF-fil. 
  3. Namnge filen förnamn_ efternamn.pdf
  4. Skrivet på Engelska
  • Bedömning:

Urvalsprovet bedöms och poängsätts enligt följande kriterier:

  • Visualiseringsförmåga – mäter den artistiska förmågan att uttrycka sig genom bild och text.
  • Tekniskt kunnande – hur väl behärskar den sökande datorn som verktyg.
  • Branschrelevans -mäter det presenterade innehållets relevans för spelindustrin och spelutveckling.

Karriär

Exempel på titlar och yrkesroller för dig efter examen är;

Animator – Character Artist – Concept Artist – Environment Artist – Tech Artist

 

Ledningsgrupp

Din utbildning har en ledningsgrupp som säkerställer kvalitet, samt fattar beslut om antagning och examinering. Ledningsgruppen träffas två gånger per termin. En eller flera studerande ingår i ledningsgruppen och representerar alla som går på utbildningen.

Ledningsgruppen består av representanter från näringslivet, skolledningen, allmänna skolväsendet, universitet/högskolan, branschorganisationerna och de studerande. En av ledningsgruppens uppgifter är att säkra att utbildningen omfattar den kompetens och de kunskapsområden som motsvarar arbetsmarknadens behov.

Ledningsgruppen uppdateras innan utbildningsstart.

Välj ort

Skellefteå
Stockholm
Boden
Du har bytt hemsida från Cmeducations till Futuregames
Tillbaka till Cmeducations,
Vi använder cookies för att ge er den bästa användarupplevelsen.